Ogólne zasady prowadzenia wycieczek szkolnych i nie tylko – praca kierownika wycieczek
W tym artykule przedstawimy Ci ogólne zasady prowadzenia wycieczek szkolnych, których uczestnicy, a tym bardziej kierownik wycieczek, muszą przestrzegać.
Wycieczki szkolne stanowią niezwykle ważną część procesu edukacyjnego, pozwalając uczniom na poszerzanie wiedzy i doświadczeń poza tradycyjnymi murami szkoły. Jednak, aby zapewnić bezpieczeństwo i efektywność takich wyjazdów, istnieją pewne ogólne zasady, których organizatorzy powinni przestrzegać. Celem tego artykułu jest przedstawienie tych zasad, aby pomóc nauczycielom, opiekunom i rodzicom w planowaniu i przeprowadzaniu udanych wycieczek. Obejmiemy obszary takie jak przygotowanie i planowanie, aspekty bezpieczeństwa, zarządzanie grupą, funkcje i cele dydaktyczne oraz odpowiedzialność organizatora. Zatem zapraszamy Cię, byś poznał ogólne zasady prowadzenia wycieczek np. szkolnych
Ogólne zasady prowadzenia wycieczek
Wycieczki i inne formy turystyki są integralną częścią działalności edukacyjnej szkoły. Organizowanie przez szkołę wyjazdów krajoznawczych i turystycznych ma na celu
a) poznanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii,
b) poznanie kultury i języka innych państw,
c) poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego,
d) wsparcie rodziny i szkoły w procesie wychowania,
e) promowanie zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody,
f) poprawa sprawności fizycznej,
g) poprawa stanu zdrowia dzieci i młodzieży z terenów zagrożonych ekologicznie,
h) propagowanie form aktywnego wypoczynku,
i) przeciwdziałanie patologii społecznej,
j) integracja zespołu klasowego,
k) nauka zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
Krajoznawstwo i turystyka są organizowane w trakcie roku szkolnego, głównie w ramach zajęć dydaktyczno-wychowawczych lub opiekuńczych, z wyjątkiem okresu ferii letnich i zimowych oraz przerw świątecznych wiosną i zimą.
Organizacja i program wycieczki są dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej i umiejętności. Dyrektor szkoły wyraża zgodę na zorganizowanie wycieczki, zatwierdzając kartę wycieczki.
Wycieczki mogą odbywać się zarówno w kraju, jak i za granicą. Do karty wycieczki dołącza się listę uczestników wycieczki, zawierającą imię i nazwisko ucznia oraz kontakt do rodziców. Listę uczestników podpisuje dyrektor szkoły.
W przypadku wycieczek zagranicznych, dyrektor szkoły informuje organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny o organizowanej wycieczce, przekazując kartę wycieczki. Listy uczniów nie przekazuje się.
Szkoła ma obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia na rzecz uczestników wycieczki, chyba że wynika to z innych przepisów. Udział niepełnoletnich uczniów w wycieczkach, z wyjątkiem wycieczek przedmiotowych odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych, wymaga zgody ich przedstawicieli prawnych.
Dyrektor szkoły wyznacza kierownika i opiekunów wycieczki spośród pracowników pedagogicznych szkoły. W zależności od celu i programu wycieczki, opiekunem może być także osoba spoza kadry pedagogicznej, wyznaczona przez dyrektora szkoły. W przypadku specjalistycznych wycieczek krajoznawczo-turystycznych, kierownik i opiekunowie wycieczki muszą posiadać udokumentowane kwalifikacje zapewniające bezpieczne przeprowadzenie programu wycieczki.
Dyrektor szkoły może wyrazić zgodę na łączenie funkcji kierownika i opiekuna wycieczki. Uczniowie wymagający dodatkowej opieki lub nadzoru podczas wycieczki, jeśli nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, mogą brać udział w wycieczkach przy wsparciu swoich rodziców lub opiekunów oraz za zgodą wychowawcy lub organizatora wycieczki.